OPERACIJE PROSTATE (TURP BIPOLARE, BipoLEP, THULEP Thulium laser enukleacija prostate)

Navedeni nazivi operacija prostate laicima izgledaju rogobatno i dosta nerazumnjivo tako da će se čitalac u narednim rečenicama upoznati sa stanjem koje izaziva potrebu za operacijom a to je benigna hiperplazija prostate skr. BPH.

BPH  je stanje kod muškaraca u kojem  je prostata povećana i nije kancerogena izmijenjena. Kako se prostata povećava, žljezda pritiska i steže uretru/ mokraćni kanal/. Zid bešike postaje deblji. Na kraju, bešika može oslabiti i izgubiti sposobnost potpunog pražnjenja.  Suženje uretre i zadržavanje mokraće - nemogućnost bešike da se potpuno isprazni - uzrokuju mnoge probleme povezane sa benignom hiperplazijom prostate.

Šta je prostata?

Prostata je žljezda u obliku kestena  koja je dio muškog reproduktivnog sistema. Glavna funkcija prostate je stvaranje tečnosti koja prelazi u spermu. Tečnost prostate je neophodna za plodnost muškarca. Žljezda okružuje uretru na vratu bešike.

Vrat bešike je područje na kome se uretra spaja sa bešikom. Bešika i uretra su delovi donjeg urinarnog trakta. Prostata ima dva ili više režnja, ili delova, zatvorenih spoljnim slojem tkiva, i nalazi se ispred završnog dijela debelog crijeva - rektuma, odmah ispod bešike.

Uretra je cijev koja izvodi mokraću iz bešike na spoljni deo tela. Kod muškaraca, uretra takođe prenosi spermu kroz penis.

Koliko je česta benigna hiperplazija prostate?

Benigna hiperplazija prostate je NAJČEŠĆI PROBLEM PROSTATE KOD MUŠKARACA STARIJIH OD 50 GODINA. Benigna hiperplazija prostate pogađa oko 50 % muškaraca između 51 i 60 godina i do 90 % muškaraca starijih od 80 godina.

Ko vjerovatnije razvija benignu hiperplaziju prostate?

Muškarci sa sledećim faktorima češće razvijaju benignu hiperplaziju prostate:

• starosti 40 godina i više
  • porodična istorija benigne hiperplazije prostate
  • medicinska stanja poput gojaznosti, bolesti srca i krvotoka i dijabetesa tipa 2
  • nedostatak fizičkih vežbi
  • erektilna disfunkcija.

Koji su simptomi benigne hiperplazije prostate?

Simptomi donjeg urinarnog trakta koji ukazuju na benignu hiperplaziju prostate mogu uključivati:

• učestalost mokrenja - mokrenje 5 ili više puta dnevno
  • urinarna hitnost - nemogućnost odlaganja mokrenja
  • poteškoće sa započinjanjem mokrenja
  • slab ili prekinut tok urina
  • kapanje na kraju mokrenja
  • nokturija - često mokrenje tokom perioda spavanja
  • zadržavanje urina
  • urinarna inkontinencija - slučajni gubitak urina
  • bol nakon ejakulacije ili tokom mokrenja
  • urin koji ima neobičnu boju ili miris.

SIMPTOMI benigne hiperplazije prostate najčešće uzrokuju :

• začepljen mokraćni kanal - uretru
  • bešika koja je premorena zbog pokušaja propuštanja urina kroz blokadu

Veličina prostate ne određuje uvek težinu blokade ili simptome. Neki muškarci sa znatno povećanim prostatama imaju malu blokadu i malo simptoma, dok drugi muškarci koji imaju minimalno uvećane prostate imaju veću blokadu i više simptoma. Manje od polovine svih muškaraca sa benignom hiperplazijom prostate ima simptome donjeg urinarnog trakta.

Ponekad muškarci možda neće znati da imaju blokadu dok NE MOGU DA MOKRE. Ovo stanje, koje se naziva akutna retencija urina.

Pored benignog uvećanja prostate kao najčešćeg razloga za akutnu retenciju urina zadržavanje urina takođe se može javiti kao rezultat konzumiranja alkohola, hladnih temperatura ili dugog perioda neaktivnosti.

Koje su komplikacije benigne hiperplazije prostate?

Komplikacije benigne hiperplazije prostate mogu uključivati:

• Iznenadna nemogućnost mokrenja (zadržavanje mokraće). Možda će vam trebati sonda (kateter) umetnuta u bešiku da biste odvodili urin. Nekim muškarcima sa povećanom prostatom potrebna je operacija radi ublažavanja zadržavanja mokraće.
  • Infekcije urinarnog trakta (UTI). Nemogućnost potpunog pražnjenja bešike može povećati rizik od infekcije urinarnog trakta. Ako se UTI često javljaju, možda će vam trebati operacija za uklanjanje dela prostate.
  • Kamenje bešike. Oni su uglavnom uzrokovani nemogućnošću potpunog pražnjenja bešike. Kamenje u bešici može izazvati infekciju, iritaciju bešike, krv u urinu i ometanje protoka urina.
  • Oštećenje bešike. Bešika koja se nije potpuno ispraznila može se vremenom istegnuti i oslabiti. Kao rezultat, mišićni zid bešike više se ne kontrahuje pravilno, što otežava potpuno pražnjenje bešike.
  • Oštećenje bubrega. Pritisak na bešiku zbog zadržavanja mokraće može direktno oštetiti bubrege ili omogućiti infekcijama bešike da dođu do bubrega.

Većina muškaraca sa uvećanom prostatom ne razvija ove komplikacije. Međutim, akutno zadržavanje urina i oštećenje bubrega mogu biti ozbiljne prijetnje po zdravlje.

Vjeruje se da povećana prostata ne povećava rizik od razvoja karcinoma prostate.

LIJEČENJE BPH

Pored liječenja ljekovima, druga opcija kada ljekovi ne postižu odgovarajući efekat na stanje ili kada se pomenute komplikacije ponavljaju predlog liječenja je operacija

Pored otvorene prostatektomije koja se sve više napušta akcenat je na endoskopskom pristupu tj, pristupu preko mokraćnog kanala prostati i njenom ukljanjanju tkz. ENUKLEORESEKCIJA ADENOMA PROSTATE  tačnije tkiva koje prouzrokuje nemogućnost adekvatnog praženjenja bešike.

Savremeni pristup podrazumijeva upotrebu BIPOLARNOG RESEKTOSKOPA I ENERGIJU THULIUM LASERA.

Endoskopski pristup je minimalno invazivan i omogućava operaciju BEZ REZA NA KOŽI, nošenje urinarnog katetera je svedeno na minimum kao i gubitak krvi što omogućava da se pacijent otpušta iz bolnice već sutra dan i vraća svojim aktivnostima!

NAPOMENA : Objašnjenje procedure  ne uzima u obzir Vašu individualnu medicinsku situaciju! Ako imate pitanja ili nedoumice u vezi sa zdravljem, zakažite Vaš pregled! Nijedna informacija ne može zamijeniti lični razgovor sa ljekarom!